Lijepa naša, putovanja

Krk – Insula Aurea

Jednom mi je netko rekao da na Krku nemaš što vidjeti, o kako li je ta osoba bila u zabludi. Nakon provedenih stotinjak dana u posljednjih godinu dana na Krku čini mi se da se treba dobro potruditi na Krku ništa ne vidjeti. Krk je po svemu poseban otok. Velik je s puno plodnih polja, izvora pitke vode i dobro zaštićenih uvala pogodnih za luke. Zbog svega navedenog i blizine kopna ovaj je otok naseljavan još od prapovijesnih vremena (jedno prapovijesno nalazište smo i mi istraživali proljetos).

Samim prolaskom preko Krčkog mosta vidjet ćete otočić svetog Marka i ostatke bizantske utvrde koja je bila dio Justinijanovog fortifikacijskog sustava kolokvijalno nazvanog Justinijanov limes. Nažalost na otočić se ne može ali ako pažljivije pogledate vidjet će te ostatke impozantnih zidova na strmoj litici.
Prva postaja na Krku svakako treba biti Omišalj. Ovo prekrasno mjestance, od kojeg turisti često zaziru zbog obližnje industrije, sačuvalo je duh starog mediterana. Mjesto nije devastirano pretjeranom izgradnjom i ostalim pošastima modernog načina života upravo zbog te industrije. Ja bi se čak usudila reći da je Omišalj na taj način profitirao. Šetajući Omišljem otkrit ćete bezbroj lijepih uličica, bogatih kapetanskih kuća i onih težačkih. Kad se umorite od šetnje možete popiti kavicu na Placi u relativno novo otvorenom bircu „Placa“ koji je super sređen te ima dobru kavu i kolače. Ako ste pak gladni na Placi se nalazi konoba „Ulikva“ u kojoj se dobro jede!

Na ovom jednodnevnom izletu na Krku naš cilj su bile Mirine – Fulfinum, arheološki park u neposrednoj blizini grada. Fulfinum je bio rimski grad smješten u dubokoj uvali Sepen. Grad je osnovan u 1. stoljeću za potrebe rimskih veterana i razvio se pravi grad sa svom potrebnom infrastrukturom. Ne čudi zapravo da su stari lukavci Rimljani odabrali upravo ovu lokaciju za naseljavanje. U neposrednoj blizini se nalaze izvori pitke vode, plodno polje, a duboka uvala je zaštićena od vjetrova i idealno mjesto za luku. Fulfinum se još uvijek istražuje, a trenutno su za posjetitelje prezentirani ostaci gradskog foruma.

Ovaj grad je okončao svoje postajanje negdje u 4. stoljeću ali to nikako nije bio kraj života na ovom prostoru. Već u 5. stoljeću na položaju Mirine izgrađen je ranokršćanski kompleks koji se dovodi u vezu s benediktinskim samostanom sv. Nikole koji je funkcionirao sve do u 15. stoljeće.

Najpoznatije arheološko nalazište na Krku je svakako Jurandvor pored Baške u kojem je pronađena slavna Bašćanska ploča. Bašćanska ploča predstavlja jedan od najstarijih glagoljskih spomenika na hrvatskom jeziku. U crkvi sv. Lucije se danas nalazi kopija ploče dok se original čuva u Zagrebu.U Baškoj je sve obilježeno glagoljicom, tako već na cesti gdje započinje spust u Bašćansku dolinu počinje glagoljaški put koji se sastoji od velikih kamenih spomenika od kojih svaki predstavlja jedno slovo. Prvo slovo na koje naiđete vozeći se u Bašku je slovo A na vidikovcu Treskavac s ovog mjesta puca i fantastičan pogled na Bašćansku dolinu, Bašku, na otok Prvić i na Velebit. Ovaj spomenik je rad akademskog kipara Ljube Karine.

Sama Baška ima dugu povijest kao i ostatak otoka, a danas predstavlja najvažnije turističko odredište na otoku Krku. Posebno je privlačna zbog svoje prekrasne šljunčane plaže i kristalno čistog mora. Kako je Baška izložena buri ovo je odlična lokacija i za windsurf.

U Baškoj smo zastali i nešto pojesti. Kako je Baška puna turista tako ima i veliku gastronomsku ponudu. Nažalost u moru restorana teško je odlučiti se koji je dobar, a koji ne. U glavnom su cijene u svima iste i vrlo pristupačne tako da smo se mi odlučili za Konobu Popona. Hrana je bila dobra, a ambijent odličan tako da ovo mjesto mogu preporučiti za brzi i ukusan ručak.

Nakon ručak i kupanja u Baškoj nastavili smo za Vrbnik po zalihu Žlahtine. Grad na stijeni nad morem u kojem lutajući uskim uličicama nailazite na fenomenalne poglede na crikveničku rivijeru i Vinodol.

Vrbnik je jedno od najstarijih naselja na otoku Krku, ovo područje je naseljavano od prapovijesnih vremena, a svoj današnji izgled mjesto je dobilo u srednjem vijeku kada tu nastaje utvrđeni kaštel koji je imao samostalnu upravu. Jedna od najvažnijih crtica iz bogate povijesti Vrbnika je Vrbnički statutu iz 1388. godine pisan na hrvatskom jeziku i glagoljskom pismu.

Danas Vrbnik privlači turiste prvenstveno svojom gastronomskom ponudom, u mjestu postoji niz konoba u kojima možete isprobati tradicionalna jela poput šurlica i presnaca i degustirati slavnu žlahtinu. Također u konobi Gospoja možete probati i sladoled od žlahtine. Mi smo se ovaj put odlučili klasične okuse ali moram priznati da me jako kopka kakvog li je okusa sladoled od žlahtine. 🙂

Ovo je samo mali dio svega što Krk nudi, zapravo nije moguće Krk temeljito obići u jednodnevnom izletu. Zbog bogate povijesti i prirodne raznolikosti mogu samo zaključiti da otok Krk s pravom nosi naziv Insula Aurea (zlatni otok) još od antike.

Comments

comments

13 Comments

• Beautiful…..

• wonderful place, I like your pictures 🙂 Thanks for the photo journey 🙂

• Stvarno predivno more….!!!!

• Divna razglednica!Hocemo jos 🙂

Odgovori
  • uvijek mi je drago kad se vratis s istrazivanja jer znam da cu procitati nesto zanimljivo.:)sto je to u sredini poliptiha s jelima negdje po sredini posta?:)

• Sve je tako predivno,savrseno uklopljeno,kao iz snova!

• Nemam baš iskustva s obilascima Krka. Vidjela sam samo Malinsku i ljetovala sam u malom selu Vantačići. Tvoje fotogarfije su odlične!

Odgovori
  • @dyanna thank you!@Eos hvala ti, ako se ikad nađeš u Hrvatskoj svakako posjeti i otok Krk!@Melrose, hvala.@Marija, hvala ti draga, upravo je objavljeno još! 🙂 :)@Snježana, hvala ti, ovo inače nisu fotke s terena već s godišnjeg, morala sam odvesti dragoga i ekipu na sva super mjesta koja sam otkrila dok sam bila na terenu. :)Na gornjoj slici su redom: pedoće na buzaru, njoki u nekakvom umaku (zaboravila sam kakvom) s tartufima, salata s hobotnicom i prženi gavuni s krumpirićima! @Vera hvala, drago mi je da ti se sviđa, možda se jedene godine odlučite ljetovati kod nas umjesto u Grčkoj, a onda se dobrovoljno javljam za vodića! ;)@Sanela, joj meni je Malinska najbezveznije mjesto na Krku, a jako dobro znam i gdje su Vantačići jer smo tamo jeli najbolju pizzu na otoku! 🙂

• Magical and wonderful place … Bravo, Andrea! Greetings, Diana

• Prekrasne fotografije:)a ja se dobrovoljno javljam za vodića ako ti dođeš u moje krajeve ;)))

Odgovori
  • Prekrasne slikice!! Hvala ti na ovako predivnom predstavljanju Krka, još tamo nisam bila ali sad kad vidim ove ljepote, voljela bi otići 🙂